Hogyan lehetsz elégedett azzal amid van?

Ez most egy rendhagyó cikk lesz a bejegyzéseink közt. Bízom benne, hogy sokaknak segíthet.
Úgy gondolom (és nem csak Én), hogy ma, 2017-ben rendekívül komoly problémákat hozott be az életünkbe a fogyasztói társadalom, a vásárlás, a reklámok, a státusz.
Egyre többet akarunk, mindig a legújabb kell, a legdrágább vagy a legnagyobb és ami nehezíti a helyzetet, hogy mindettől boldogságot várunk, hogy jól érezzük magunkat részben azáltal, hogy az adott dolog birtoklásával bepozícionáljuk magunkat társadalmunkban, hogy hová tartzounk, kik vagyunk, milyenek vagyunk.
De tedd fel Te is a kérdést magadnak. Okozott ez valaha Neked tartós boldogságot, hosszú távú örömöt, esetleg adott nagyobb önbizalmat?
Sok esetben minden egyes materiális vágy beteljesítése után egy űr keletkezik bennünk – attól függően mi motiválta azt – és emiatt újra akarjuk élni, még többet szeretnénk. Így pedig nagyon könnyen egy ördögi körbe csöppenhetünk és miközben folyamatosan a javainkat hajhásszuk könnyen lemaradhatunk a saját életünkről.

Mint webshop tulajdonos én persze részben a másik oldalon állok, hiszen abból élek, hogy termékeket adok el, reklámozom azokat, a legújabbat, a legjobbat. Ám bízom benne és igyekszem, hogy ezt olyan módon tegyem, ami fenntartható emberileg. Ilyen szempontból nagyon preferálom a használt termékeket és nem is véletlen ez a fő irány a Creatools-nál.
Egy használt terméket már minimum egyszer eladtak, túl van a saját marketingjén, esetleg már el is avult – még ha csak 2-3 éves modellről is van szó – a legújabbhoz képest. Mégis ugyanúgy hordozza azokat az értékeket amikkel korábban reklámozták és eladták. Kérdés, hogy ezt észre vesszük-e. Kérdés, hogy amíg egy termék 2-3 év alatt „elavul” azalatt Mi magunk fejlődünk-e annyit a felhasználásban (az adott tevékenysében) pl. fotózásban, tervező munkában, adminisztrációban hogy számunkra az a termék valóban elavult legyen. Az Én meglátásom az, hogy sok esetben, sőt a legtöbb esetben a válasz nem.

Nézzünk egy példát.

Az iPhone 5S 2013. szeptemberében jelent meg. Nem egész 4 éve. Akkor az volt a csúcs, a legjobb kamera, a legjobb processzor, a legszebb kijelző, Touch ID, stb. Ezért tolongtak az emberek a bolt előtt és voltak tömeges megrendelések már a megjelenés napján. Az iPhone esetében ez a szokásos forgatókönyv minden évben amikor kijön az új modell. De rá lehetne ezt húzni még sok más termékre is. A kérdés az, hogy mi változott 2013 óta? Akkor is kiosztottak díjakat az iPhone Photo Awards-on, tényleg gyönyörű képekre, itt meg is nézhető: http://www.ippawards.com/2013-winners/. Ezen kívül pedig gyakorlatilag bármilyen feladatot el tudtunk végezni a telefonon. Sőt bőven többet is mint amire szükségünk lehetett. Mégis itt vagyunk 2017-ben, hamarosan újabb iPhone érkezik, az 5S óta ez lesz a 4. újabb modell. Nyilván sok különbség lesz és sokat fejlődött azóta a technika a készülékben. De különbség az is, hogy míg az iPhone 5S jelenlegi ÚJ! ára 80-90.000 Ft, addig az új modellé lesz 300.000+ Ft. Ez egész egyszerűen azt jelenti, hogy képesek vagyunk több mint +200.000 Ft-ot kiadni olyan funkciókra, amire gyakorlatilag nem volt szükségünk amíg nem tudtuk, hogy létezik és nem kezdték el letolni a torkunkon.
És félreértés ne essék. Itt nem a fejlődés ellen beszélek. Nyilván senkinek nem ajánlanám, hogy ma használjon mondjuk egy 2009-es iPhone-t, mert nyilván fusztrálóan elavultnak érezné. Sokkal inkább a mértékletességről és a fenntarthatóságról van szó. Arról, hogy ész nélkül megyünk valami felé amiről azt mondták, hogy kell nekünk, mert szebbek, jobbak, okosabbak, sikeresebbek leszünk általa. De ami a legfőbb, elfogadottabbak.
Azok a cégek akik „okosan” marketingelnek, pl. az Apple, a Samsung vagy a Coca-Cola a reklámjaikban érzéseket és élményeket próbálnak megfogni és eladni a termékeiken keresztül. A legbelső érzésinkre próbálnak (sikeresen) hatni. És miért működik?
Mert mi emberek nem tárgyakat akarunk, hanem átélni dolgokat, szeretni, kapcsolódni, boldognak lenni. Azt akarjuk, hogy elfogadjanak minket, hogy elismerjenek, hogy sok értelemben jók legyünk és jól érezzük magunkat társadalmunkban.
És visszaérve a kiinduló ponthoz ezért esünk abba a csapdába, hogy a vásárlásaink és az eszközeink nem elégítik ki a vágyainkat. Hiszen a tárgyak és maga a birtoklásuk önmagában kevés ahhoz, hogy mindezeket megtapasztaljuk. És minél jobban megyünk előre, minél többet akarunk az űr annál nagyobbra nő bennünk.

Sok vásárlómnál látom ezt mint probléma, sőt nem tagadom én magam is sokszor kűzdök vele.
Mint webshop tulajdonos rengeteg termék vesz körül és viszonylag könnyen hozzájutok a legújabbhoz, a legjobbhoz.
Ez pedig veszélyes!:)
Több visszatérő vevőm is van, főleg hobbi fotósok, akik rendszeresen váltanak fotós felszerelést. Akár 1-2 havonta is, de van aki még sűrűbben. És nem is feltétlen a legújabb termék a motiváció, lehet az csak valami más, valami új kipróbálásának és birtoklásásnak vágya. Sokat beszélgetünk is erről. Amit pedig észrevettem, hogy a probléma nem mindig abban van, hogy ami jelenleg van nekik az nem megfelelő és ne tudnák értékelni. Egyszerűen csak KELL valami új, hogy átéljék újra az élményt, amit az eszköz megszerzése, birtoklása és használata okoz. Egy ösztönös vágy, ami felülírja a legtöbb józan érvet. Ez azonban hamar el tud illanni és emiatt újbóli űr keletkezik. Van azonban még egy érdekes faktor amit észrevettem. Ez pedig a lemaradástól való félelem. Rengeteg a választási lehetőségünk és nagyon sok a jó termék. Viszont tudjuk azt is, hogy ésszerütlen és felesleges lenne 3db fényképezőgépet vagy 4db telefont tartani csak azért mert mindegyik tetszik. Ezért általában igyekszenek a vásárlók egy darabnál elköteleződni (és valahol már ez is egy eredmény egyébként). Viszont ez az elköteleződés magával hordozza az összes többiről való lemondást. És ez egy idő után, jellemzően minél többet gondolkozik rajta az ember vagy minél több modellt próbált már ki egyre nehezebb. Honnan tudom jól döntöttem-e? Nem lett volna a másik mégis jobb? Plusz esetleg bejöhet a képbe egy újabb igény, hiszen napról-napra változunk. Amihez pedig egy másik darab jobban passzolna.
Ilyenkor könnyen megbánjuk a döntésünket, esetleg még ostorzzuk is magunkat, hogy rosszul választottunk, ami pénzbe és időbe is került. Szóval a probléma sokrétű.

Na de mi lehet a megoldás?

Sokat lehetne még elmélkedni a problémáról és 1-1 aspektusába akár mélyebben is belemenni. (Talán majd egy következő cikkben.) Most viszont szeretnék néhány módszert bemutatni, amivel Te is segíthetsz magadon.
Szerencsére számos megküzdési startégia létezik, sőt egy kis energia befektetéssel akár mi magunk is kialakíthatunk 1-1 ilyet.

1. Racionalizálj
Az egyik és talán legegyszerűbb, legalapabb módszer ha megállsz kicsit és felteszed magadnak a kérdést. Kérdezd meg milyen értékeket adhat hozzá az életedhez az a dolog, amire éppen vágsz, ad-e egyáltalán bármit? Tudsz-e többet kivenni belőle, mint abból amit jelenleg birtokolsz.
Ez persze rengeteg féle dolog lehet. Akár egy új funkció, vagy a felhasználás módja, esetleg az esztétika. Próbálj kedves és őszinte lenni magadhoz. Nem feltétlen kell amiatt rosszul érezned magad ha egy olyan dolog fontos számodra, ami mindenki más szerint hülyeség.
Viszont ha feltetted a kérdést és a válasz nem, akkor a legjobb amit tehetsz, hogy elengeded. Ne feledd, csak őszintén, egyszerűen. Nem kell túlagyalni, csak vállald saját magad előtt amit gondolsz és érzel.

2. Tedd izgalmassá a jelenlegit.
Bármire is vágysz, amit most birtokolsz arra is valószínű vágytál egyszer. A jelenlegi fényképeződnek, telefondnak vagy laptopodnak is volt egyszer több milliós marketingje, volt reklámja a TV-ben vagy a Youtube-on. Szóval próbáld meg ezeket felidézni, sőt bár banálisan egyszerű és furcsa dolognak tűnhet, de nézd meg újra azt a reklámot, vagy a termék site-ját. Szeress bele újra és ismerd meg újra az értékeit.

3. Tunningolj
Hasonló módszer, hogy újra tudd értékelni amid van hogy előveszed a kreatív éned és csinálsz egy kis tunningot a cuccodon. Lehet az egy új tok a telefonodra, egy menő matrica a laptop-odra vagy egy új nyakpánt a fényképeződre. Meg fogsz lepődni egy kis apróságtól menyire meg tud változni 1-1 termék karaktere és mekkorát frissíthet a használati élményen és látásmódodon.

4. Gondolkodj gyerekként
Egy erről folytatott beszélgetés során merült fel, hogy amíg a gyerekek el nem kezdenek szocializálódni, tehát nagyrészben csak a szülőktől kapnak impulzust, illetve még túl kicsik hozzá, hogy megértsék a legtöbb reklámot, addig gyakorlatilag bármilyen házilag kreált vacakot is a világ legjobb játékaként tudnak kezelni. Amikor pedig bekerülnek az óvodába és elkezdik látni a többi gyerek játékait, ruháit, stb. ők is elkezdenek vágyakozni. Persze meglehet sokkal egyszerűbb módon. Innentől mindenki levonhatja magának a konkluziókat, ám amit mindenképp megtehetsz, hogy ebből inspirálódva átgondolod, hogy amire jelenleg vágsz vajon csak a másokon keresztül kapott impulzusok gerjesztették vagy a saját valós szükségleteid szülték?

5. Back to the basics
Szintén nagyon jó módszer lehet ha visszatérsz az alapokhoz. A kiindulóponthoz.
Pl. vegyük azt, hogy már a 4. telefonod nyúzod fél éven belül, de megint valami jobb kéne, mert amire előzőleg vágytál már megszoktad. Talán még dönteni se tudsz a sok lehetőség közül.
Ilyenkor megteheted, hogy elképzeled, hogy nincs telefonod. Emiatt nincs veszteni valód, bármit választanál előreébb lennél, mert legalább tudnál telefonálni. Ilyenkor felidézheted mire használod és átgondolhatod milyen tudású készülék fedné le az igényeidet. Az eredmény meglepő lesz, ugyanis ilyenkor a válasz sok esetben az lehet, hogy már a 2. telefonod is tökéletes volt.:)

6. Csinálj kihívásokat
Lehet, hogy épp nem könnyű egy terméknél maradni, vagy lehet nem érzed az igazinak a frissen választottat. Viszont mindenképp ki akartad próbálni. Hát tedd meg, ne tépelődj a dolgon.
Cserébe azonban állíts fel egy kihívást magadnak. Kezd kicsiben. Pl. használj csak egy fényképezőt és egy optikát egy hónapon keresztül. Ha megcsináltad próbáld ki egy másikkal ugyanezt 2 hónapig. Ki tudja mikre nyitja fel a szemed a próba. Akár még profitálhatsz is belőle, de szinte biztos, hogy tanulsz majd valamit a dologból és segít abban, hogy elkezdj tudni a használatra fókuszálni, az élményre. Végülis ezért akartad megvenni azt a valamit!:)

És ráadásként egy egyszerű idézet a végére.
„Szeresd az embereket és használd az eszközöket. Fordítva soha nem működik.”
The Minimalists

Kapcsolódó anyagok: