Rolls-Royce Cullinan

Rolls-Royce Cullinan

Hát itt van. Megérkezett. A Rolls-Royce első – és bizonyára nem utolsó – szabadidő-autója, a Cullinan, melynek létezésén jellemzően azok háborodnak fel, akik soha nem engedhetnének meg maguknak egy ilyen autót. A célközönség viszont boldog tőle, végeredményben pedig csak ez számít.

Rolls Royce Cullinan - szivarszoba négy keréken
Szivarszoba négy keréken. A Cullinan nem kicsi, de szerencsére nem lett ormótlan.

Hogy ki is a világ legnagyobb gyémántjáról elnevezett, durván százmillió forinttól induló Rolls-Royce célközönsége? Például Olga, a kétgyermekes orosz anyuka. Ő volt az, aki a Wraith megjelenése után bement a moszkvai Rolls-Royce-szalonba, majd némi alkudozás után másnapig elvitt egyet az ötméteres kupéból. Olgát nem hatotta meg a márka pátosza, éppen úgy kezdte használni a Wraitht, mint Range Roverét: betette hátra a gyerekülést, mellé a kutyákat, a csomagtartóba a babakocsit, és elmentek vásárolni a GUM-ba. Másnap visszament az autóval, de csak azért, hogy kifizesse a vételár fennmaradó részét, hiszen a Wraith fényesen bevált az ő mindennapjaihoz. Így is lehet élni, márpedig a Rolls-Royce-vásárlóknál a pénz már tényleg nem szempont. Ahogyan ezekben a körökben mondják, a márkának három nagy konkurense van: a luxusjachtok, a svájci órák és a helikopterek gyártói.

Szivarszoba?

Valamennyi Rolls-Royce elsődlegesen műalkotás és csak másodlagosan egy eszköz, amivel el lehet jutni egyik helyről a másikra. Ez utóbbira, tegyük hozzá, bármelyik modelljük sokkal-sokkal alkalmasabb, mint például egy Lamborghini, akik ugye szintén mostanság álltak elő egy 700 lóerős szörny-SUV-val. Ráadásul amíg a Lamborghini egy emelettel magasabban is kénytelen volt szupersportautót készíteni, addig a Rolls-Royce-nál gond nélkül lehetett egy négykerekű szivarszobát alkotni. Az első képek alapján mondjuk az az érzésünk támadt, hogy a dizájnerek is pontosan ezt a feladatot kapták, de élőben, a Gresham-palota előtt sorakozó flotta összképe ennél szerencsére jóval kellemesebb volt.

Rolls Royce Cullinan belső tér
Csodás kilátások. A minőség elképesztő, a személyre szabási lehetőségek végtelenek.

A Cullinan csak amerikai mércével nézve nem nagy, Európában nem lehet nem hatalmasnak látni egy 5,34 méter hosszú és 2,16 méter széles autót. Az első méterek izzasztóak, különösen, ha egy az egyik oldalon acéloszlopok, a másikon hasonlóan értékes autók közti mezsgyén kell megtenni azokat. Még ha a Millennium Falconnal vágtam is volna át a vasárnapi, lusta Budapesten, akkor sem éreztem volna kevésbé ideillőnek járművemet. Egy Rolls-Royce egyszerűen minden tekintetben sok Magyarországra, világítótoronyként magasodik a többi közlekedő felett. És bár a Cullinan egy teljesen külön műfaj a Rolls-Royce életében, valahogy mégis minden ismerős benne: a törzsvásárlók azonnal tudni fogják, mit és hol keressenek benne, és ez egy nagyon jó dolog.

Igazi Rolls

A legnagyobb kérdés a Cullinan kapcsán, hogy igazi Rolls-Royce-e, mármint a szó klasszikus értelmében. Van is rá válasz: messzemenőkig! Érzésre, méretében és szolgáltatásaiban sokkal közelebb áll a Phantomhoz, mint a Ghosthoz, miközben előbbinél – noha ebben az esetben ez tényleg nem szempont – úgy százezer fonttal olcsóbb. Nemcsak érzésre, hanem ténylegesen is ez a helyzet: a Cullinan a Phantom alumínium térvázára épül, miközben annál 30 százalékkal szilárdabb. A motor is ugyanaz a 6,75 literes, duplaturbós V12-es, ezúttal 563 lóerős teljesítménnyel, 850 newtonméter nyomatékkal és végtelenül finom járással. A legtöbb munkaórát a márka modern történetének első összkerékhajtása, illetve a futómű fejlesztése vitte el, ezeken három évig dolgozott egy 300 fős mérnökcsapat. Ez akár költői túlzás is lehetne, a végeredmény láttán azonban senkinek nem lesz kétsége afelől, hogy ezek a munkaórák nem babzsákfotelben fetrengős kávézással teltek. És persze biztos, ami biztos alapon beletettek száz kiló hangszigetelést is.

Százmillióval terepre?

A Cullinannel tényleg lehet terepre menni, legalábbis elméletileg minden adottsága megvan hozzá. Elvileg nem okoz neki akadályt egy bő fél méternyi mély patak, a gyakorlatban viszont legfeljebb síelni, esetleg horgászni mennek majd vele. Utóbbi esetben ne felejtse el bepipálni a két, a 600 literes csomagtér aljából kihajtogatható, kifelé néző szék opcióját sem. És ha már itt tartunk: a Cullinan hátsó ülése gombnyomásra síkba dönthető, ami jól jön, ha azonnal el szeretnénk vinni friss zsákmányunkat a BoConceptből vagy a Bang & Olufsentől.

Rolls Royce Cullinan - a százmilliós szék
A százmilliós szék. Eddig egyetlen Rolls-Royce csomagtartójában sem lehetett kényelmesen üldögélni.

Az igazi luxus mégis csak akkor köszönt ránk, amikor nem öt-, hanem négyüléses kivitelben rendeljük meg a Cullinant. Alighanem ez lesz a ritkább változat, elvégre aki egy pezsgőhűtős, végtelen lábterű, sofőrös Rollsot szeretne, az inkább egy nyújtott tengelytávú Phantomot szerez be, mégis semmi mással össze nem hasonlítható hangulata van egy ilyen autónak. Csillagos égbolt egyelőre nincs, hatalmas üvegtető ellenben van a Cullinanben, ahogyan a hátsó utasokat a csomagtértől elválasztó kis üvegfal is egyike annak a megszámlálhatatlanul sok apró gesztusnak, melyekkel a Cullinan azt üzeni, ő valóban VIP-kiszolgálásban részesít midenkit, aki kapcsolatba kerül vele – immár akár a St. Moritz-i sípályák felé is.